ULASAN JURNAL
JURNAL 1: THE ACTION RESEARCH ENDEAVORS OF SIX CLASSROOM TEACHERS AND THEIR PERCEPTIONS OF ACTION RESEARCH. DEBORAH SARDO-BROWN.
JURNAL 2: COLLABORATIVE ACTION RESEARCH TO DEVELOP THE USE OF SOLUTION-FOCUSED APPROACH. JO SIMM AND RACHEL INGRAM.2008
JURNAL 3: USING ACTION RESEARCH TO IMPROVE TEACHING AND STUDENT LEARNING IN COLLEGE. C.DIANNE RAUBENHEIMER AND JENNIFER I. MYKA
1. BANDING BEZA
a) Sampel
Jurnal 1: Guru kelas
Jurnal 2: Murid
Jurnal 3: Pelajar kolej
b) Setting
Jurnal 1: Di enam kelas yang berbeza ( 2 di Sekolah Rendah, 2 di Sekolah Menengah, 2 di Sekolah Tinggi)
Jurnal 2: Di empat buah Sekolah Rendah
Jurnal 3: Makmal Zoologi
c) Prosedur
Jurnal 1:
- Kenal pasti Masalah
- Melakukan Perancangan
- Melaksanakan Perancangan
- Analisis Data
Di dalam jurnal ini terdapat enam sampel yang mana setiap sampel mempunyai prosedur yang hampir sama dalam menjalankan kajian mereka.
Jurnal 2:
- Perancangan
- Tindakan (Aplikasikan di dalam Sekolah)
- Refleksi
Jurnal 3:
- Analisis Masalah
- Perancangan
- Tindakan
- Pemerhatian
- Refleksi
Dalam jurnal ini, penulis melakukan tiga kitaran yang mana setiap kitaran mempunyai perancangan, tindakan, pemerhatian dan refleksi
d) Pengumpulan dan Analisis Data
Jurnal 1: Ujian Pra dan Pos, penyoalan Terbuka, Kajian Eksperimental, Pemerhatian, Ujian Skala Likert
Jurnal 2: Temuramah
Jurnal 3: Pemerhatian
0 comments:
Post a Comment