BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, May 23, 2009

Ulasan Buku (Bahagian II)

BAB 4: ANALISIS DATA

Freeman (1988) mengenalpasti empat perkara yang dilakukan untuk menganalisis data; a) Menamakan b) Mengkategorikan c) Mencari perkaitan d) Menunjukkan hasil kajian.


BAB 5: MENULIS LAPORAN

Menulis laporan bermakna kita menjelaskan kajian dan hasil dapatan. Oleh itu, ianya mestilah jelas dan tersusun. Gaya penulisan yang digunakan mestilah menjurus kepada apa yang dikaji, jelas, menggunakan bahasa yang standard serta elakkan guna bahasa yang tidak formal dan terlalu panjang. Selain itu, cuba untuk menggunakan kebijaksanaan untuk menarik minat orang yang membaca, jangan terlalu kita jangkakan bahawa semua pembaca mengetahui apa yang ditulis, oleh itu, bersedia untuk menjelaskan kepada pembaca apakah kekeliruan yang berlaku. Selain itu, isi yang dikaji mestilah berkenaan dengan keadaan yang sebenar. Apa yang penting dalam penulisan laporan adalah rujukan dari penulis yang ber autoriti, bagi maklumat yang bersumberkan internet hendaklah dinyatakan penulisnya, laman web serta tarikh capaian. Perkara yang utama dalam penulisan laporan adalah; a) Muka depan b) Penghargaan c) Senarai Kandungan d) Abstrak/Ringkasan/Sinopsis e) Pengenalan f) Kajian Kepustakaan g) Motodologi h) Hasil Dapatan i) Analisis/Penilaian/Perbincangan j) Kesimpulan k) Cadangan l) Bibliografi m) Appendix.


BAB 6 : FAEDAH DARI KAJIAN TINDAKAN

Dalam bidang akademik, kita perlu berkongsi apa yang telah dijalankan sebagai satu dari prosedur penilaian, contohnya, pembentangan hasil dapatan kepada sesama sendiri, soal jawab dan sebagainya. Ianya juga disebut sebagai Viva yang mana kita diberi masa yang singkat untuk menjawab soalan yang diberi. Soalan yang diberi adalah meliputi semua perkara yang berkaitan dengan apa yang dikaji. Selain itu, melalui pengkajian, kita dapat bekerja sebagai satu kumpulan. Untuk melaksanakan sesuatu projek, perkara yang perlu diambil berat untuk menyelesaikan masalah adalah berani mengambil risiko, penetapan matlamat, berkongsi dapatan serta jaringan maklumat. Bekerja secara berkumpulan adalah suatu yang sangat unik kerana berlandaskan kepada kepercayaan, saling memahami dan menghargai kekuatan setiap ahli kumpulan. Melalui kajian juga, kita berpeluang bekerja bersama dengan orang lain.

0 comments: